do kasy suma: 0,00 zł
Kategorie blog
Dieta ketogeniczna – co jeść, aby była skuteczna? 0
Dieta ketogeniczna – co jeść, aby była skuteczna?

Dieta, w której możesz jeść dużą ilość tłuszczów, a do tego chudnąć – czy to w ogóle możliwe? Zdecydowanie tak! Dieta ketogeniczna to jedna z najpopularniejszych w ostatnim czasie metod odżywiania. Ograniczenie węglowodanów do minimum w połączeniu ze spożyciem wysokiej zawartości tłuszczu pozwala szybko zrzucić zbędne kilogramy oraz poprawić metabolizm. Wspomaga również leczenie wielu chorób. Na czym polega i co jeść stosując dietę ketogenną, a które produkty ograniczyć? Czy warto stosować dietę ketogeniczną? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym wpisie.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta keto polega na tym, że organizm wykorzystuje tłuszcze jako główne źródło energii. Glukoza z kolei jest ograniczona do minimum. Paliwem napędowym są nie tylko tłuszcze spożywane w posiłkach. Również te już zmagazynowane w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Zostają utlenione i zamienione w ciała ketonowe, które stają się głównym ogniwem do produkcji energii. Co jeść stosując dietę ketogenną? Istnieje kilka wariantów. Klasyczny zakłada podział składników odżywczych według normy: tłuszcze 90%, białko 8%, a węglowodany 2% dziennego zapotrzebowania. Opiera się na trzech posiłkach w ciągu dnia, z jednakową zawartością wymienionych składników.

Jak rozpocząć dietę ketogeniczną?

Wbrew pozorom dieta ketogenna jest bardzo restrykcyjna. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem jej stosowania, skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Dopasuje on plan żywienia indywidualnie do Twoich potrzeb. Zaleca się również przeprowadzenie podstawowych badań, które określą Twój ogólny stan zdrowia. W kwestii tego, co można jeść, stosując dietę ketogeniczną, bardzo ważna jest samodyscyplina i systematyczność. Nie są wskazane odstępstwa od planu żywienia, zwłaszcza na początku.

Dieta ketogeniczna – co jeść, a czego nie?

Nie należy utożsamiać diety keto z jedzeniem wszystkiego, na co masz ochotę. Choć zakłada ona bardzo duży udział produktów wysokotłuszczowych, to jednak musisz pamiętać, aby była odpowiednio zbilansowana. Najlepiej, jeżeli w diecie będą pojawiać się tłuszcze zarówno jedno, jak i wielonienasycone.

Co można jeść stosując dietę ketogeniczną?

- Mięso – głównie czerwone, takie jak wołowina, cielęcina, dziczyzna, wieprzowina, a także drób. Wybieraj nieprzetworzone produkty z ekologicznych hodowli, od sprawdzonych dostawców.

- Ryby i owoce morza – są doskonałym źródłem kwasów Omega-3 i również mają niską zawartość węglowodanów. Wybieraj tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, śledź lub sardynki. Wzbogać swoją dietę również o krewetki czy małże.

- Zdrowe tłuszcze – niezależnie od tego, co jesz stosując dietę ketogeniczną i w jaki sposób dostarczasz je organizmowi, ważne jest, aby były zdrowe i nie pochodziły z przetworzonej żywności. Dieta ketogeniczna powinna być zbilansowana i zawierać zarówno tłuszcze nasycone (mięso, jaja, masło), jednonienasycone (smalec, tłuste ryby, orzechy), jak i wielonienasycone (ryby, oliwa z oliwek).

- Nabiał i produkty mleczne – szczególnie polecane są jajka, masło, śmietana, sery pełnotłuste, mleko roślinne (zwykłe może zawierać około 12g węglowodanów!).

- Warzywa i owoce o niskiej zawartości węglowodanów – w przypadku warzyw możesz jeść praktycznie wszystko, co rośnie nad ziemią, m.in. kapustę, brokuły, ogórki, cukinie, pomidory, papryki. W kwestii owoców musisz wybierać te, które mają niską zawartość węglowodanów – jagody, truskawki czy maliny.

- Nasiona i orzechy – są pełne zdrowych tłuszczów, dlatego warto spożywać orzechy włoskie, laskowe, ziemne, a także migdały lub nasiona chia. Pamiętaj, aby wybierać te, zawierające niską ilość węglowodanów – znajdziesz je w naszym sklepie.

Jakich produktów unikać?

- Cukier – w kwestii tego, co jeść stosując dietę ketogeniczną, ważne jest, aby w pierwszej kolejności pozbyć się wszystkich słodkich przekąsek w postaci batoników lub ciasteczek.

- Skrobia – unikaj ryżu, makaronu, kasz, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych oraz ziemniaków.

- Tłuszcze trans – to chemicznie uwodornione tłuszcze, które znajdują się przeważnie w przetworzonej żywności.

- Owoce i warzywa – niestety owoce, poza drobnymi wyjątkami, muszą zostać wyeliminowane z codziennej diety. Nie poleca się również spożywania warzyw korzennych.

Dieta ketogeniczna – czy warto ją stosować?

Główne motto tego modelu żywienia to „Jedz tłuszcz – spalaj tłuszcz”. Dieta ketogeniczna jest skutecznym sposobem na odchudzanie. Pomaga w redukcji tłuszczu oraz wspomaga metabolizm. Mało kto wie, że jest to jedna z metod leczenia padaczki lekoopornej u dzieci. Ze względu na niskie spożycie cukru jest również polecana osobom z cukrzycą, chorobami układu krążenia, a także problemami ze skórą. Pojawiają się również przesłanki ku temu, że może być pomocna w walce z nowotworami oraz chorobą Alzheimera. Kwestia tego, co jeść a czego nie w diecie ketogenicznej oraz czy jest bezpieczna, zależy tylko od tego, czy będziesz stosować się do zaleceń dietetyka.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium