do kasy suma: 0,00 zł
Kategorie blog
Czy wiesz, co jeść na kolację, żeby schudnąć? 0
Czy wiesz, co jeść na kolację, żeby schudnąć?

Pilnujesz w ciągu dnia bilansu kalorycznego? Pamiętaj, że musisz w niego wliczyć wszystkie posiłki, w tym przekąski. Co jeść na kolację, żeby niepotrzebnie nie nabić sobie licznika nadmiarem kalorii? Z naszego tekstu dowiesz się, czego unikać, a co jest wskazane jako ostatni posiłek w ciągu dnia.

Ryzykowne pomijanie posiłków

Odchudzanie często mylimy z głodówką. Wydaje nam się, że im mniej kalorii zjemy, tym szybszy i lepszy będzie efekt. Pamiętaj, że nadwagę buduje się sukcesywnie, poprzez jedzenie większej ilości pokarmu, niż jest nam to potrzebne. Chcąc zgubić kilogramy, musisz ograniczyć kalorie, ale nie drastycznie. Rezygnując ze śniadania lub kolacji popełniasz błąd. Organizm szybko zareaguje na nową sytuację i zacznie robić zapasy. Co jeść na kolację, żeby nie obciążać układu trawiennego? Praktyka pokazuje, że nieraz dojadamy resztki z obiadu, który jest najbardziej kalorycznym posiłkiem.

Szkodliwy mit o porze ostatniego posiłku

Zastanawiając się, co jeść na kolację, wybierz jej właściwą porę. Kolację spożywany na zakończenie dnia. Powinna zawierać 20-25 proc. dziennej kaloryczności. Słyszałaś o tym, że najlepiej jeść wieczorem nie później niż o 18.00? Nie do końca wiadomo, kto jest autorem tego pomysłu, niestety, wiele osób się do niego stosuje. Kolację serwuj sobie 2-3 godziny przed snem. Jeśli kładziesz się spać o godzinie 20.00, rzeczywiście będzie to mityczna 18.00. W przypadku osób, które późno chodzą spać, ta zasada nie ma żadnego sensu. Grozi raczej podjadaniem wieczorową porą.

W gąszczu modnych diet

Odchudzasz się według zasad konkretnej diety? Jest ich sporo do wyboru: dieta wysokobiałkowa, bogatotłuszczowa, wegańska, bezglutenowa, sokowa. Jeśli stosujesz jedną z nich, przestrzegaj podanych przepisów. Nie mieszaj składników na własną rękę, ponieważ efekt będzie odwrotny do planowanego. Badania pokazują, że diety eliminacyjne często są przyczyną efektu jojo. Dlatego dietetycy bardziej polecają menu różnorodne, eliminujące jedynie żywność mocno przetworzoną i niezdrową. Co jeść na kolację? Sprawdź poniższe propozycje na zdrowy posiłek i dowiedz się, czego lepiej unikać wieczorem.

Co jeść na kolację, żeby schudnąć?

1. Produkty białkowe dłużej sycą. Dzięki nim unikniesz pokusy podjadania. Białka powinno być na twoim talerzu więcej niż tłuszczów i węglowodanów. Postaw na chude mięso, wędliny, ryby, nabiał, przetwory mleczne.

2. Pełnoziarniste produkty zbożowe, takie jak: razowe pieczywo, pełnoziarnisty makaron czy gruboziarnista kasza. Jeśli sama pieczesz chleb, posypuj go ziarnami. Mak, czarnuszkę, pestki dyni lub słonecznik znajdziesz w sklepie Frutavita. Pamiętaj jednak, żeby węglowodany potraktować jako dodatek do posiłku, nie główny element.

3. Surowe lub gotowane warzywa najlepiej dodawać do każdego posiłku. Również kolacja powinna je zawierać. Warzywa mają niewiele kalorii, za to wiele witamin i składników mineralnych. Surowe warzywa warto dodać do sałatki lub położyć na kanapkę. Ugotowane zjedz z gotowanym na parze lub grillowanym kawałkiem mięsem bądź ryby.

4. Zdrowe tłuszcze jako dodatek do sałatek. Wybieraj produkty, bogate w kwasy tłuszczowe nienasycone. To między innymi oliwa, oleje tłoczone na zimno z roślin, orzechów i nasion.

Dietetyczna kolacja, czyli czego unikać?

Późne posiłki przypadają na taką porę dnia, gdy nasz metabolizm zwalnia. To, co świetnie trawi wcześniej, wieczorem może mu sprawiać więcej problemów. W pierwszej kolejności wyeliminuj cukry proste. Powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, zwiększając apetyt. Odstaw słodycze, owoce, słodzone napoje, oczyszczone produkty zbożowe (np. białe pieczywo). Na kolację nie jedz też roślin o działaniu wzdymającym. Spowodują u ciebie gazy i uczucie pełności w brzuchu. Zrezygnuj z potraw ciężkostrawnych, zwłaszcza smażonych i ciężkostrawnych – ze względu na to, że tempo przebiegu procesów trawienia spada wraz z upływem dnia. Jeśli nie zdążysz ich strawić, będą zalegać w żołądku.

Pomysły na dietetyczną kolację

Nie wiesz, co jeść na kolacje? Szukaj przepisów, które są lekkostrawne. Na co warto postawić?

- sałatki. Do ich przygotowania użyj warzyw surowych lub gotowanych. Jeśli były podsmażone, dodaj do nich nieco wody i podduś. Mieszaj warzywa z makaronem i ryżem. Możesz dołożyć kawałek ryby lub chudego mięsa.

- kanapki. Nie muszą być monotonne. Użyj pieczywa pełnoziarnistego lub chrupkiego. Dołóż chudą wędlinę, wędzoną rybę, chude sery, gotowane jajko. Przydają się też surowe warzywa.

- gotowane warzywa z dodatkiem produktu białkowego, np. chude mięso, lub ryba i warzywa.

- twarożek z warzywami i pieczywem. Użyj warzyw sezonowych, dzięki temu danie będzie miało wiele wersji.

- zupa na kolację. Sprawdzi się zwłaszcza w chłodne dni. Godne uwagi są kremy warzywne. Ich smak można podkręcić mocniejszymi przyprawami - imbirem, papryką. Zupy są sycące, a jednocześnie lekkostrawne.

Jeśli do diety dokładasz wieczorny trening, w kolacji powinno się znaleźć więcej białka, np. ze specjalnej odżywki.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium