do kasy suma: 0,00 zł
Kategorie blog
W czym jest cynk? Jak uzupełnić jego niedobory? 0
W czym jest cynk? Jak uzupełnić jego niedobory?

Dbasz o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło cennych składników? Nie zapomnij o cynku, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. W czym jest cynk? I dlaczego niektóre osoby mogą mieć problem z jego niedoborem?

Cynk w organizmie – jaką pełni rolę?

Spośród wszystkich znanych pierwiastków tylko jedna trzecia jest istotna dla naszego organizmu. Zwykle są to elementy strukturalne szkieletu i tkanek miękkich. Biorą też udział w wielu funkcjach fizjologicznych, jak aktywacja enzymów, transport tlenu, krzepnięcie krwi. Wśród nich są makro i mikropierwiastki. Do tej drugiej kategorii zalicza się cynk. Bierze udział w przemianach tłuszczów, białek i węglowodanów. Wzmacnia odporność, ma też pozytywny wpływ na układ rozrodczy - zwiększa ilość plemników u mężczyzn, w przypadku kobiet reguluje cykl miesiączkowy. W czym jest cynk? W głównej mierze w mięsie, ale też wielu produktach pochodzenia roślinnego.

Strażnik zdrowia i urody

Pytanie, w czym jest cynk, warto zadać sobie przy problemach z pamięcią i koncentracją. To ważny składnik diety osób, które się uczą. Jego suplementację poleca się też pacjentom z pierwszymi oznakami demencji. Cynk przyspiesza gojenie ran, zmniejsza podrażnienia skóry. Wspomaga leczenie wielu chorób, w tym cukrzycy, zapalenia jelit, chorób tarczycy, wrzodów żołądka i dwunastnicy i osteoporozy. To silny antyoksydant, który chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Cynk ma pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci.

Znaczenie cynku w aktywności fizycznej

Wiesz, kto świetnie orientuje się, w czym jest cynk? Sportowcy i osoby intensywnie trenujące. Ten cenny pierwiastek pomaga im w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu. Dzięki niemu łatwiej też utrzymać w ryzach metabolizm kwasów tłuszczowych, białek i węglowodanów. Cynk odpowiada za mineralizacje kości, czyli właściwe uwapnienie. Odpowiedni poziom cynku usprawnia regenerację tkanek i odpowiada za kurczliwość mięśni. Jeśli trenujesz, noś przy sobie zapas przekąsek z cynkiem. Mogą to być różnego typu nasiona, np. z pestek dyni. Znajdziesz je w naszym sklepie Frutavita.

Po czym poznać niedobory cynku?

Pierwsze symptomy deficytu cynku można pomylić ze zwykłym przemęczeniem. Twoją uwagę powinno zwrócić obniżenie odporności, zwłaszcza nawracające infekcje. Często towarzyszy im wypadanie włosów, łamliwość paznokci i brak apetytu. Niepokojące sygnały to też nieregularne miesiączki, stany zapalne w obrębie skóry, suchość w ustach, zaburzenia w odczuwaniu smaku i zapachu. Do tego dochodzą problemy z pamięcią, koncentracją i ciągłe zmęczenie. U dzieci i młodzieży w okresie dorastania niedobory cynku mogą powodować wolniejszy wzrost i problemy hormonalne. Przy problemach z płodnością zaleca się wprowadzenie suplementacji cynkiem.

Cynk w pożywieniu, czy suplementacja?

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na cynk, które wynosi od 3 do 12 mg/dobę. W czym jest cynk? W pierwszej kolejności zwróć uwagę na produkty pochodzenia zwierzęcego. Nie zawierają fitynianów i szczawianów, które sprawiają, że pierwiastek gorzej się wchłania. Warto mieć świadomość, że białko zwierzęce zwiększa wchłanialność tego pierwiastka. Cynk w tabletkach przydaje się sportowcom oraz rekonwalescentom. Zwiększone zapotrzebowanie mają też osoby chronicznie przemęczone oraz w złej kondycji psychicznej.

W czym jest cynk - lista produktów spożywczych

- podroby – szczególnie wątróbka.

- mięso i ryby, ostrygi

- nabiał i jaja

- grzyby - pieczarki, kurki, boczniaki i suszone grzyby shiitake

- pełnoziarniste produkty zbożowe

- sałata radicchio, endywia

- warzywa kapustne - kapusta, brukselka, brokuły

- strączki – szczególnie fasola biała, fasola adzuki, groch, zielony groszek;

- pestki dyni i słonecznika, migdały

- gorzka czekolada i kakao gorzkie

- kiełki pszenne, zarodki pszenne, sezam

- dziki ryż, quinoa

- tofu

- czosnek, cebula

- natka pietruszki

- pomidory

Zwróć uwagę, że na tej liście nie ma produktów najczęściej przez nas spożywanych, czyli jasnego pieczywa, owoców i ziemniaków.

Niedobór cynku a popularne diety

Niedobory cynku mogą także dotyczyć osób, które odżywiają się bardzo zdrowo. Dotyczy to np. wegetarian i wegan. Skąd się bierze problem, skoro są to diety, bogate w nasiona, pestki, zboża i strączki, czyli produkty bogate w cynk? Niestety, cynk z produktów roślinnych jest gorzej przyswajalny. Większość tych produktów zawiera kwas fitowy, obniżający wchłanialność cynku. Podobnie działa też żelazo niehemowe (pochodzące z produktów roślinnych) oraz miedź. Problematycznie może przedstawiać się także dieta, oparta na dużej ilości soków. Owoce są bardzo ubogie w cynk. Przygotowując koktajle, warto mieszać je z warzywami, np. dosypując do całości natkę pietruszki.

O dobroczynnym działaniu cynku możesz się sporo dowiedzieć u kosmetyczki. Popularna maść cynkowa świetnie sprawdza się w leczeniu trądziku. Zawarty w niej tlenek cynku osusza, działa przeciwzapalnie i ochronnie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium